Veckogång

Det har varit en rätt bra vecka nu, även om jag kanske räknar den lite fel. =P Se det som en vecka bakåt från nu bara...

Helgen var så där lagom seg att jobba. I och med att lönerna kom i fredags så var det förstås kalas på hela stan och med det följde det vanliga helgbesväret. Nödöppnade dörrar lite varstans, nödbromsar som dras i helt utan anledning och så. Själv jobbade jag ju så min lön fick glatt finna sig i att fortsätta existera på sparkontot; det blev en nätt summa med retron för den lilla löneförhöjningen som gick igenom nu i dagarna!
Men det finns givetvis värre saker med en helg som denna före jul. Just kring jul är det flest självmordsförsök i tunnelbanan än på hela året.... I torsdags förra veckan var det en som försökte ta livet av sig i Farsta Strand, men han överlevde, om än skadad. Själv höll jag faktiskt på att köra på en man i söndags, dagen före julafton av alla dagar.

Jag rullade in vid slussen på väg mot Alvik med en linje 18. Eftersom man bara får köra 50 in vid stationerna så höll jag på att bromsa ned, tittade på mätaren som visade 45 och såg upp igen... Bara för att se en figur i ljusa byxor springa bort från tåget, ett antal typer som vinkade hej vilt från plattformen och hela grejen! För att göra en lång historia kort (närmare bestämt 16 minuters försening för hela linjen) så kröp mannen in under plattformen för att ta skydd. Jag hade just stannat och hade kanske 30 meter kvar till honom, men jag tyckte ändå det var en smart sak, för säkerhets skull liksom.
Problemet var bara att han var drogpåverkad så han rörde sig inte ur fläcken sedan. Sent omsider krävdes det två-tre vakter, ett par brandmän samt X antal SL-värdar för att lyfta upp honom på plattformen. Minuterna innan hade varit en brottningsmatch nere på spåret för han var ju som tokig! Det slutade lyckligt i alla fall och jag slapp köra på någon...

Statistiskt sett händer det alla förr eller senare, men det kan lika gärna vara så att en person av sex får alla sex fall framför sitt tåg. Ingen rättvis fördelning, men sedan när är världen rättvis?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0