Nattliga betraktelser...

Det här inlägget blir lite som det förra; rensa tankarna från diverse saker och sedan gå till sängs för att försöka sova lite.

Torsdagen började udda måste jag säga. Jag vaknade vid halv tolv eller så, väl medveten om att klockan skulle ringa vid hel, så jag lade mig igen med tanken att slumra en stund. Av någon mystisk anledning vaknar jag sedan 14:50 och undrar varför i h-e klockan inte ringt! Enda problemet är att den måste ha gjort det. Det konstiga är att jag inte vaknade av det, för det brukar jag göra utan problem...
Med andra ord blev det inte mycket "dag" kvar för mig. Det som fanns kvar av den blev rätt ok ändå; det regnade inte men vädret var knappast mycket att hänga i julgranen. Allt som allt har det varit en rätt dyster eftermiddag och kväll faktiskt. Kanske är det för att jag inte gjort så mycket som det känns så, men man blir lite nedstämd när ingenting riktigt händer. Å andra sidan ville jag väl inte det heller så det är inte så farligt. Imorgon ska jag ta tag i saker och ting istället.

I övrigt pysslar jag vidare med mitt. Jag har äntligen tagit mig i kragen och börjat arbeta mer aktivt med min bok. Kapitlena 1-10 är utskrivna och jag har läst och rättat ytterligare två. När jag läser det som jag skrev för så länge sedan blir jag faktiskt imponerad av det. Det som ska kännas känns, det som ska äckla läsaren gör det faktiskt. När allt kommer omkring kanske jag lyckas med mitt första längre verk. =) Och då kanske det är på sin plats med en förklaring till hur det började.
Jag började skriva på texten i första ring. I svenskan hade vi fått uppgiften att skriva en "portfölj" med en text, en rescension, en dikt, m.m. Det andra gick bra så jag satte mig med uppgiften att skriva en novell och fick väl ihop en fem-sex sidor. Där började problemen: För det första så kände jag direkt att jag inte kunde avsluta texten där. Enligt mig måste en text få det utrymme som krävs för att den ska nå upp till sin fulla potential. Det andra problemet var att tiden började rinna ut.
Hur det än blev så skrev jag inte mer just då utan lämnade in det jag hade och förklarade mina tankar för svenskläraren; hon var emellertid förstående och jag fick skriva vidare. Jag fick förresten MVG på "portföljen". =)
Nåja, jag fortsatte arbetet med vad som jag tänkte skulle bli en längre novell, närmare bestämt den längsta jag skrivit. I takt med att projektet växte så började jag också hitta på nytt material att använda längre fram. Jag skapade en orden för krigare, städer, började måla lite på en liten karta för att kunna hålla ordning på allt. Någonstans runt 25 sidor insåg jag att det kunde bli något större än en novell. För att göra en lång historia kort utmanade jag mig själv att skriva en bok och det leder på en smula krokiga vägar fram till dagens datum.

Definitionen på en novell är något i stil med "kortare roman, 1-50 sidor". Min text är nu 242 sidor och jag har tre kapitel kvar att skriva, minst. De första tio kapitlena ska iväg till Wahlströms förlag så snart jag kan skicka dem. Under tiden blir det vidare läsning för mig och sedan att skriva de sista sidorna. Slutsiffra, 300 sidor eller så.
Och ja, jag är nöjd med vad jag åstadkommit. Om man jämför texten med andra fantasyförfattare så håller den rätt bra klass, enligt mig bättre i vissa fall, som t ex David Eddings. Torrare och mer kommersiell författare får man leta efter. ^^

Det får nog bli allt för ikväll. Jag tänkte på flera bra saker att skriva om när jag var ute på en promenad förut, men nu har jag glömt dem. Det verkar också som att jag missar att förklara mitt ordspråk, "Skönhet är ett mönster". Får ta tag i det också, bland alla andra saker. =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0