Annat tankearbete...

Det slog mig alldeles nyss att det mesta som skrivs antagligen kan härledas som inspirerat av en annan text. Frågan blir alltså, finns det några nya saker att skriva om? För att börja med någonting tar vi den objektiva biten först:
Det finns väldigt många människor här i världen som sysselsätter sig med att skriva. En del har det t o m som jobb, andra gör som jag och roar sig (kungligt, det ska påpekas) med att antingen skriva på egen hand eller plåga andra med deras fel. =P Måste bara nämna att de flesta kolumnister i dagens tidningar verkligen är urusla på att göra sitt jobb för det mesta. Ett praktexempel är hon i Metro som gnällde på att den här Blondinbella tjänar pengar på sin blogg. Patetiskt. Hon är bara en av de "vuxna" som tror att allting måste vara frivilligt, en plåga att göra och helst också en martyrdöd... Avundsjukan är så tydlig att man kan ta på den.
Hur som helst, vi går vidare; tänker man på hur många det finns som skriver så borde alla ämnen vara genomgångna, upptagna och framförallt publicerade. Men även om det är så så blir det ingen skillnad för alla aktiva skribenter. Hm, jag insåg just att det blev rätt skumt det här, men sak samma...
Ser man det subjektivt då så ramlar man ned på enskild skribents nivå. För att göra det enkelt kan jag ju utgå från mig själv. Jag har inte en susning av en chans att kunna läsa alla saker som skrivs och inte heller kan jag inspireras av alla saker. Det jag kommer på har säkert någon annan också tänkt på, om än kanske inte i exakt samma ord.  Med andra ord blir det nästan en filosofisk fråga... Om jag inte på något sätt känner till det som skrivits, existerar det då? Det blir som med ljudet i skogen; om ett träd faller i skogen, men ingen är där och hör dunsen, finns ljudet då? Nu finns det inget sådant som en tom plats, men jag tror ni förstår poängen...

Filosofi... Flum... Kanske är det ingen slump att båda orden börjar på F. Vad jag kommer fram till med det här är i alla fall att jag fortfarande kan skriva det jag vill skriva utan att fundera så mycket på om det gjorts förr. Sådant stärker tanken att jag kan skriva min bok och få den publicerad.
Jag tror jag ska skriva en liten text eller så ikväll, bara för att få skriva av mig lite. Det här går inte bra, det känner jag själv. Kanske slänger jag ut den här då. Lite mer vettig kan jag vara istället för att bara flumma. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0