I andan av flum

Likt många andra nätter blir det inte mycket gjort när man kommer hem från jobbet. Slår på datorn, rensar bort tre av fyra mail i inkorgen eftersom det bara är skräp från diverse sidor som jag, dumt nog, lämnat min mailadress till. Men men, det är så det blir ibland...
Det här inlägget har väl ingen direkt större mening faktiskt och med det sagt så är väl allt i sin ordning, eller hur? =P I stort blir det en lägesrapport och lite flummande åt vänster och höger bara för att det är roligt.

Så vad har jag gjort sedan jag kom hem från semestern? Jobbat har jag givetvis gjort, men däremellan har jag också hunnit med en del annat. Söndag och måndag var typ återhämtning efter resan så det finns inte mycket att säga om dem. Tisdagen var jag däremot ledig på!
I all min genialitet passade jag på att ta sovmorgon på tisdagen och ställde inte klockan alls. Tror jag. Det är lite svårt det där för ofta vaknar jag innan den hinner ringa i alla fall så det spelar ingen roll hur jag gör med den. Ett undantag var idag, men dit kommer vi... Större delen av tisdagen spenderade jag med att kika på tecknade serier och slappa i allmänhet. Fixade något där, pysslade här, osv. Men jag fick lite nyttigt gjort också!
Runt fem där på eftermiddagen åkte jag och min mor till lägenheten som mormor bodde i. Mamma och hennes bror har redan sett över de saker som de vill spara åt sig själva, men det finns fortfarande en massa saker som bara blivit över. Däribland rätt mycket husgeråd. Jag har nu inte tänkt förlita mig på det jag plockade ihop av glas, bestick, grytor, kastruller och annat, men det är en bra början innan jag börjar köpa egna saker till lägenheten. Soffan är kanske inte den skönaste som finns, men den första tiden kommer jag att uppskatta att ha något att sitta i. Bordet och stolarna är möjligen inte av den design som gör sig bäst i köket, men på samma sätt där är det oerhört skönt att ha någonting alls att kunna äta sina måltider vid.
Tisdagkvällen ägnade jag åt någon meningslös aktivitet vid datorn tror jag, antagligen ett underligt chattande eller så. Jag minns inte riktigt vad det var.

Jaha, nu minns jag plötsligt att jag missade min ordning här. Det jag egentligen tänkte säga i det här inlägget, eller tänkte säga först, var att jag äntligen blivit klar med min science-fiction-text! Under bussresorna till och från Österrike har jag haft en del timmar på mig att skriva på min novell, så då blev det naturligtvis så att jag hann en bit. I måndags kväll satte jag mig och tänkte få ytterligare en bit gjord, men jag blev "biten" nästan direkt och skrev väl en fyra sidor i sträck. =) Hur som helst skrev jag färdigt slutet och för att vara en text utan seriöst mål och plan så blev den riktigt bra. Det finns visserligen rätt stora logiska luckor i den, men det kan förklaras delvis av den bristande planen, delvis av de många avbrotten i skrivandet; man tappar tråden lite ibland... Allt som allt blev den 51 sidor lång och lite blygsamt ska jag påpeka att den antagligen gör sig bra som filmidé. =)

För att då fortsätta rapporten går vi vidare till onsdagen. Onsdagen har varit rakt igenom "ordinär". Det är bästa ordet faktiskt. Jag steg upp, åt frukost, gick och tränade, slappade lite och åkte till jobbet. Sådana dagar kan både vara bra och dåliga. Om man har fått en god natts sömn blir det inga problem alls. Gymmandet går bra och man är på topp i stort sett hela dagen. Möjligen kan en väldig lång arbetsdag vara trist, men i stort så blir det bra hur man än gör.
Det dåliga kommer fram om man är lite trött och uttråkad. Då börjar i alla fall jag liksom "leta fel" på dagen och tro mig, det går alltid att hitta fel på en dag, om så bara småsaker som "varför hände inte just det?". Som tur var blev det alternativ ett för mig idag; jag fick en skön natts sömn och följaktligen blev det en bra dag! =)
En lite lustig sak som hände nu på slutet av mitt pass fick mig att tänka på slumpen och hur den förhåller sig till oss egentligen. Det där "när man talar om trollen så står de i farstun" tycks ibland ha en bättre grund än bara slumpen. Det som hände var följande:
Jag rullade ned mot Alvik och skulle lämna ifrån mig tåget i nio minuter till någon stackare som skulle vända det. Sedan skulle jag ta emot samma tåg igen och köra vidare i 1,5 h. Meningslöst? Tell me about it... Hur som, jag började tänka på vem denna stackare kunde vara och det är här slumpen sätter in. På gymmet idag sprang jag på en kollega som kom dit ungefär när jag var klar. Hon försvann iväg någonstans sedan men jag vet inte vart. Så när jag då körde ned mot plattform 1 i Alvik tänkte jag att det vore lustigt om det var just hon som fått skräpgörat att vända ett tåg, och min förvåning visste inga gränser när det faktiskt var det! Sådana händelser får mig att undra hur det egentligen är beskaffat med slumpen, ödet och eventuella gudomar i skyn. ;)

Summa summarum av veckan hittills: En tämligen god vecka. Fler lustiga saker med jobbet lär dyka upp, som att jag imorgon har reservtjänst hela dagen och det är tredje gången på fyra arbetsdagar (tisdagen var ju ledig). Det är lite konstigt. Att jag idag onsdag också hade arbetsplatsmöte för tredje gången känns rätt skumt det med. Meningslöst beskriver det bra, men i stora drag så är alla avbrott från tågen rätt bra. Hm, vore inte dumt att få någon elev framöver heller, det skulle en kompis få. He, "få" var ju rätt kul det med. =P

Nåja, dags att släcka ned och sova lite tror jag. Torsdagförmiddagen ska ägnas åt allvarligt menat dagdrivande tror jag...

Kommentarer
Postat av: haha de du, Filur

Likt solens ljus
för en vacker blomma
en självklarhet för överlevnad
en vardag

Att kämpa
mot vind och vilda djur
mot vädrets alla makter
ny morgon gry med hopp

Osäker framtid
inget slut på resan
gjädje, hopp, och kärlek
grånar i vardagsdis

Men likt blomman
står du kvar
för livet bringas åter
i form av glädje, lön och fester

2008-04-11 @ 22:53:13
Postat av: Christian

Jo, jag kan nog gissa vem det var...

2008-04-12 @ 03:07:32
URL: http://filurix.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0