Denna glömska...

Ofta när jag är på väg hem från jobbet eller är på jobbet, så kommer jag på att det där och det här borde jag skriva om på bloggen. Det har oftast inget större sammanhang och inte heller någon egentlig betydelse bortsett från att jag petar ned några rader i svart på vitt. =) Så var ock fallet denna kulna kväll....

Det kom för mig att det ikväll var riktigt kallt när jag gick hem. Visst har det varit svalare kvällar och så på senare tid, men det har fortfarande varit en slags sval sommarkväll istället för något annat. Just ikväll kunde jag verkligen känna hur det blev kallt och jag var glad att jag tagit tröjan med. Nog för att uniformströjan är ful och rätt mycket för stor, men man håller sig varm i den... Hur som helst, när jag så gick ut från stationen här i Vällingby och in på den lilla parkvägen kände jag att det var en ny slags känsla i luften. Kall, höstlik, lite dyster men samtidigt rätt behaglig. Känslan av ren luft hade ännu inte riktigt kommit så där som det brukar bli sena nätter, när man kan gå ut och känna att luften är alldeles klar och behaglig att andas. Nej, det var snarare så att syrefabrikerna i den föreställda världen inte hade kommit igång än.
Just detta tänkte jag på ute i Hammarbyhöjden; syrebildarna som inte startat för natten... Det ger alla möjliga trevliga uppslag till en science-fiction-text. =)
Luften var liksom tung när jag gick hem från tåget idag. Den hade kvällens hela kyla, höstens påtagliga kyla för andetagen blev till rök framför ansiktet, men den hade också en mättad känsla av allt som en dag i vår värld fyller luften med. Hösten kan vara en trevlig tid faktiskt. Så länge man är inomhus när det regnar och stormar så har jag inget emot det. Är jag däremot på jobbet så brukar regn bli ett himla otyg, för det blir halt på spåret och man sitter lite spänd hela tiden, som om man kunde parera tågets halkande med egen kraft. 

Kalla, klara höstdagar är å andra sidan inte alls fel. Jag skulle vilja ta mig ut och fiska i skärgården nu i höst. Ta mig några höstgäddor kanske, plocka åt mig lite ny utrustning och försöka mig på jerkfiske... Principen är inte svår och på alla TV-program man ser så brukar de gärna slänga in en bit med jerkfiske efter gädda t ex. Men just skärgården lockar lite för att det finns annan fisk där också. Jag satt och bläddrade i ett par fisketidningar i förra veckan och insåg att det kanske inte krävs så väldigt mycket för att ta sig ut och fiska här i Östersjön.
Men tänker man på det så är det ju egentligen inte själva fisken man vill ha, utan stunden i fred tror jag... Det är konstigt, men nere på landet kan jag sitta ute i båten en hel dag och bara göra korta hemvisiter för att äta. Mellan måltiderna är det jakten på storgäddan som lockar.
Jag måste absolut ta mig ut och fiska i skärgården... Båt någon?


Men det finns ju mycket annat här i världen förutom fiske och tåg. Lägenheten t ex. Jag har på allvar börjat fundera på hur jag ska inreda den och det går sakta men säkert framåt. För tillfället har jag fått lite idéer kring gardiner och så. En kompis tyckte att jag skulle titta på Svensk Tenn, men det var ju förfärligt dyrt så jag får nog avstå dem, även om det var vackra mönster.
Jag tror jag ska ha panelgardiner eller vad det nu kallas i vardagsrummet. Gröna i olika nyanser. Mot fönstrets mitt ska det i så fall vara ljusare grönt, kanske något i matt lime-aktig färg, och utåt ska det vara mörkare, något liknande mörkt pärongrönt. I sovrummet hade jag en idé om att ha vita gardiner, men en annan kompis tyckte att det i så fall skulle bli fel med färgerna eftersom mina väggar är antikvita där. Det verkar som att alla söta flickor vill hjälpa till med dekorerandet. Men inte mig emot. =)
På onsdag, min lediga dag, tänkte jag ge mig ut och spana på TV-apparater. Alternativt titta efter imorgon och sedan köpa något på onsdag. Planen är att få in en 42"-TV i mitt trevliga vardagsrum och sedan köpa till något prydligt hemmabiosystem. Kronan på verket vore sedan att koppla datorn till detta system så att man genom alltihop fick en bra stereo också. Men vi får väl se, jag är knappast något tekniskt snille när det gäller sådant och allt kostar ju pengar. ^^
Möjligt vore väl i så fall att snacka med brorsan om det, men jag tror inte att han så stor koll på sådant heller. Datorer och internet, visst, men TV och koppla med stereo är nog en lite främmande värld för honom.
Fast skam den som ger sig! Jag kan nog lista ut rätt mycket om jag bara snokar lite och sedan försöker skaffa rätt saker.


I övrigt händer inte så mycket. Livet rullar vidare och i vanlig ordning blir man förvirrad av flickorna som finns lite varstans. =P Får väl hoppas de läser det här och tar det som en pik eller något sådant, för retas de med mig så tänker jag minsann retas tillbaka... =) Ibland är livet bra, ibland är det mindre bra. Och på frågan om varför man lever så finns det nog inget bra svar.
Just det, angående den underliga rubriken till det här inlägget; från början hade jag tänkt ta upp att jag ofta glömde vad jag tänkte skriva när jag satt på jobbet, men nu blev det ju rätt bra med rader här ändå. Rubriken får emellertid stå för jag vet inte vad jag borde skriva där istället. Kanske kan det tjäna som påminnelse till nästa gång jag skriver något här och det borde jag förresten göra oftare. Bloggterapi fungerar alltid. =)

Kommentarer
Postat av: fröken

Om livet ej var just detsamma skulle ord som varför stå utan innebörd, likt de alla övriga. Vägra dö nyfiken Herr Borg, låt oss kalla det dagens slagord. Puss

2008-08-26 @ 17:13:23
URL: http://www.frokenbloggar.blogspot.com
Postat av: Klfh

Tekniskt snille? Rommel is your man!

2008-08-27 @ 22:54:09
Postat av: Christian

Fröken: Städse lika vältalig ser jag. Men du har helt rätt i det du säger. Puss.



Klfh: Möjligt, jag tror jag hellre snackar med honom än brorsan. ;)

2008-08-28 @ 01:45:22
URL: http://filurix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0