Tunnelbanetankar

Ja, som det säkert är bekant kör jag ju tunneltåg på fritiden. =P Eller ja, det är inte en fråga om fritid utan om ett jobb, men om man vänder på perspektiven och tänker på allt det andra som jag gör som viktigt så blir jobbet något man gör när man inte har annat för sig. Något luddigt resonerat men det är å andra sidan bara ett snabbt stickspår.
Vad jag tänkte komma fram till är att jag har rätt mycket tid att tänka över saker och ting när jag kör tågen. Det finns liksom inte särskilt mycket att göra när man väl kommit förbi den punkt när tågen kräver hela uppmärksamheten. Ett trevligt nöje är att betrakta folk på stationerna; det finns alltid någon konstig typ, någon söt flicka eller helt enkelt bara någon med en underlig väska. Sådant kan man se på dagarna och ett tag in på kvällen, men när det börjar bli sent en vardagkväll är det inte så många som åker tunnelbana längre. Det är då man börjar tänka på annat...

I söndags var senaste jag jobbade för jag var ledig igår måndag. Det var en bra arbetsdag faktiskt, kort och utan några större ansträngningar för att få trafiken att gå som den skulle. Jag hade också fyllt mobilen med en massa trevlig musik som jag kunde sitta och lyssna till och på det hela taget var det en bra dag. När jag satt och körde mitt sista tåg så kom jag på att jag skulle försöka definiera "tid" för mig själv. Inget lätt ämne, det medges, men det var ju just det att man har en del tid över...
Det första jag kom fram till var egentligen något som är rätt välkänt. Om man frös ned allt till den absoluta nollpunkten så skulle tiden stanna, eftersom atomerna slutar röra på sig och inget förändras. Tid är alltså rörelse, men då måste också rörelse vara tid. Detta fick mig att grubbla lite, för hur skulle man då egentligen se på det här med sekunder? Nu är ju en sekund bara något vi uppfunnit för att förstå tiden och ha någon slags mer exakt angivelse än solen. Mina problem började när jag insåg att saker och ting går olika fort hela tiden. Om tid är rörelse och rörelse är tid, och så kommer det rörelser som har olika hastighet? Där blev det krångligt.
På just den frågan finns det nog inget bra svar tror jag. Det är här som relativitetsteorin börjar göra sig gällande om jag inte minns fel från skolan. För att inte göra det onödigt komplicerat beslöt jag mig för att det finns en konstant som man hänvisar till, t ex jorden, den allmänna saken som vi bor på. Men resonemanget är inte helt orimligt ändå, för det sägs ju att tiden börjar gå långsammare när man rör sig snabbare än ljuset...
Så här långt hade jag kommit efter någon timmes funderingar och jag var på det hela taget rätt nöjd med vad jag uppnått; delvis var det förströelse på ett annars rätt ensidigt jobb, delvis var det rätt roligt att ge sig på ett sådant ämne. =)
Vad kom jag då fram till? Ja, efter denna timme av rätt meningslöst flummande så fick jag fram slutsatsen att tid är händelser. Om inget händer, inget alls, då står tiden stilla. Man skulle också kunna kalla det förändring, men det är nu bara en synonym i det här fallet. Således: Tid = Rörelse = Händelser.

Det var något mer jag tänkte jag skulle skrivit här, men i vanlig ordning så tycks jag ha glömt vad det var. Jag borde nog skriva ned sådant...

Kommentarer
Postat av: Jakob

Måste bara kommentera lite angående ditt resonemang kring tid. Tid=rörelse=händelser vet jag väl inte om jag håller med om riktigt då tid är ett av människan uppfunnet begrepp. Dock är begreppet relativt någonting, för att det ska kunna användas med en faktiskt praktisk betydelse. En referenspunkt är således vad som används och för vår del har det av rent praktiska skäl varit omvärldens förlopp som definierat våra tidsperspektiv. Ett klassiskt exempel är månad som är den tid det tar för månen att gå ett varv kring jorden (från full till full). Ser man det på detta vis är det desto enklare att se tid som händelseförlopp snarare än händelser. Händelser i relation till varandra närmare bestämt. Hade vi rört oss i ljusets hastighet hade det tidsperspektiv vi haft varit annorlunda, men likväl hade inte tiden stannat. Referenspunkterna hade däremot förändrats något och ljusår hade troligtvis inte haft samma magnitud som idag. Det är ständigt relationerna mellan händelser som förändras då hastigheten förändras, vilket i sig får tiden att upplevas annorlunda.



Nog om det nu, jäkligt trevlig blogg som man nog borde ta och läsa lite mer då och då. Vi är ganska lika på många sätt du och jag. Sen att du en gång sett upp till mig är nog mer än vad du vet och det kanske ger dig något att grubbla över en tid framöver ;)

2008-07-18 @ 01:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0