Allt har sin tid...

Det har gått många år och jag har gjort många saker. Två gånger slutade jag för att sedan sakta men säkert återgå till att ånyo skälla på folk. =) Kanske räcker det med de två meningarna för att den del av er som berörs ska förstå vad jag pratar om. Men för säkerhets skull kan jag också avslöja att det rör sig om webbsidan www.arenan.com . Så lite som en kul grej tänkte jag att jag skulle sätta mig ned och fundera lite på hur det har varit. =)

Allting började i högstadiet när en kompis visade hemsidan från den "gamla goda tiden", www.thule13.org . Jag tror det var så, men det kan också vara .com i slutet. Hur som helst, på den tiden var spelet fullt av märkliga buggar och fel, så man kunde liksom få tag i det man ville ha i utrustningsväg utan att anstränga sig över hövan. =P Man sålde sitt föremål några gånger och satt till sist med tio tusen silvermynt att köpa sig allt man ville för! Då spelade vi bara själva spelet som fanns på hemsidan och det gick inte en rast utan att vi sprang till någon dator för att logga in och roa oss med att slå på märkliga troll och monster. Förmodligen började jag redan då inse att jag aldrig var särskilt bra på själva spelet... =)

Det som egentligen hållit mig kvar under de sju, snart åtta år, som gått har varit forumet. Jag kan inte med säkerhet säga när det introducerades, men jag gissar att det har funnits i stort sett lika länge som den första versionen av spelet, med andra ord sedan starten 2001. I början fanns allting i samma fönster i webbläsaren och man hittade rätt lätt ut till de olika forumskategorierna när man väntade på att gladiatorn skulle få tillbaka sina kroppspoäng. Vilka kategorier som var aktuella just då kan jag inte komma ihåg, men det var nog ungefär samma utbud som idag. Jag höll mest ögonen på Allmänt, Krönikor, Bilder, Dikter och Övrigt. Spelet i sig har jag faktiskt aldrig varit särskilt intresserad av.
Det jag minns bäst från den tiden är nog när jag satt uppe en sen kväll och skrev ihop en märklig novell på engelska som jag sedan har fortsatt på till och från. Den är väl kanske åtta-nio sidor efter fem-sex år så jag ska ju inte säga att jag arbetar ihjäl mig för att bli klar. Texten är hur som helst rätt bra, i alla fall inledningen, och det var i det där gamla forumet som jag lade ut den och fick bra kritik. Jag tror att det var då som jag började ägna mer tid åt forumet än spelandet.

Åren rullade vidare rätt obemärkta och det var nog 2005 som allting fick verklig fart. För mig alltså. =) Arenan i sig hade under åren som gått från 2001 till och med 2005 hunnit med att växa sig betydligt större än det lilla spel som det var från början och bytt namnet till "Arenan" istället för "Thule13". Det var tider det... Men, sommaren 2005 var det!
Den sommaren hade jag ett jobb under lovet som i grova drag gick ut på att göra ingenting. Det egentliga jobbet var att hjälpa till på löneavdelningen på min ärade fars arbetsplats, men att sortera papper går ganska fort och vid ett tillfälle sade någon av kvinnorna på avdelningen t o m åt mig att inte arbeta så fort, för då hade de inga fler papper att ge mig. =P Lyckligtvis hade jag fått en datorplats att sitta vid så när arbetet tog slut började jag surfa och givetvis blev det mycket tid med Arenan. Spelet ägnade jag nu rätt lite tid åt; jag hade väl en gladiator för att peta lite med den, men forumet fick det mesta av uppmärksamheten. Detta underlättades av att man nu hade delat på spelen och övriga hemsidan!
Det som inte berörde spelen kom att kallas Community och jag ska erkänna att jag var öppet skeptisk till detta. "community" låter precis som "lunarstorm" och dess ohängda släktingar, så det är rätt självklart att jag ogillade idéen med Arenan som Community. Men det har fungerat bra och det var i slutändan bra att man gav spelen eget utrymme.

Det var på denna community som jag påbörjade min privata erövring av forumet. Tack vare datorn på sommarjobbet så kunde jag (när jag inte hade något att göra) ägna all min tid åt att kommentera noveller, dikter och skriva i andra delar. När det gäller just noveller och dikter tror jag att jag med fog kan säga att ingen undgick min uppmärksamhet. Postade man en text så fick man konstruktiv kritik av mig. =) Där lade jag grunden till mitt namns berömmelse på Arenans forum!
Ödmjukt, eller hur? =P
Jag är rätt säker på att det här var under sommarens mitt och jag sprang runt lite som jag ville bland trådarna, bokstavligt talat snudd på. Men som jag många gånger sagt, man lär sig skriva genom att ge andra kritik också! Förutom att hjälpa andra med deras verk så ägnade jag mig åt två saker: Att skriva det som kom att bli min längsta och helt färdiga text, "Ett dödens näste", samt spela rollspelet "Vapenträning - Svärdet". I detta rollspel var tanken att en läromästare för olika vapentyper lärde ut sina färdigheter till ett gäng ivriga elever. Jag ska inte säga mer om detta då det faktiskt finns som hopklippt text utan bara nöja mig med att säga att det var ett väldigt lyckat rollspel. =)
Senare under sommaren hösten, när jag väl tröttnat på att skriva i den där texten EDN (Ett dödens näste) så fick jag snilleblixten att inte skriva färdigt historien. Märkligt kan man tycka; istället för att skriva färdigt den fick jag idéen att agera ut slutet som ett rollspel! För att göra en lång historia kort blev vi aldrig färdiga, trots ett mycket begåvat gäng rollspelare. Fördelen var att jag och andra hittade varandra på hemsidan och skapade oss en annan del på hemsidan, något som inte behöver nämnas här. Det var ett bra sätt att lära känna nya människor i alla fall.

Återigen rullade tiden på rätt fint. Efter det halvfärdiga rollspelet med EDN som grund tror jag inte att jag gjorde något sådant på länge. Idéerna fanns nog, men jag tappade väl lite sugen... Jag har alltid varit svag för att ständigt vara pionjär när det gäller text och rollspel, så om jag känner mig själv rätt så lät jag bli för att jag kände "det där har redan gjorts". Jag minns i och för sig att jag skapade någonting om legoknektar vid ett tillfälle och 2007 skapade jag ett rollspel som, om det blivit färdigt, antagligen hade varit det största i Arenans historia! =) Det var mycket ambitiöst med två separata forumstrådar och hela sexton olika skapade karaktärer från min sida. Lite synd att jag inte lyckades ro den båten i land, men jag fick i alla fall pris för årets rollspel i forumsgalan som då hade börjat hållas. Undrar om det inte var 2006 den dök upp...

Men det spelar inte så stor roll längre. Just 2006 fick jag priset för rollspelet och priset som Årets manliga forumare, just för att jag "inofficiellt ägde forumet". =) Som jag nämnde innan fick detta sin grund sommaren 05 när jag ägnade all min tid åt att jobba med andra och dessutom vara hjälpsam på de sätt som gick.
Nu för tiden har Arenan förändrats, alternativt (!), har jag ändrats för mycket för att Arenan ska passa mig. Forumet är faktiskt fullt av otacksamma, icke-respekterande, slarviga slynglar som inte tycks ha mycket mer än gröt i huvudet, något en vän nästan lyckades bevisa vetenskapligt! =P Således bestämde jag mig idag för att det fick vara nog.
Nu höll jag nästan på att glömma att jag var crew i knappt sex månader också. Konstigt att jag inte tänkte på det, men det var kanske en del av problemet, att jag aldrig riktigt tog det på allvar. Jag gjorde givetvis mitt jobb efter bästa förmåga, men det blev bara en kortare karriär där. Jag tröttnade på alla fel som fanns att rätta till. =)

Hur jag träffat alla är nog en för lång lista att redogöra... Men jag har träffat på många märkliga figurer och rätt många har gått från internetpolare till nära vänner i det riktiga livet, vilka jag sätter stort värde på just för att vi började med inställningen att det är inte viktigt vem man är, utan vad man gör! En hedervärd inställning, om jag får säga det själv. Jag har emellertid Arenan att tacka för en stor sak: Klubben för inbördes beundran! Bättre sällskap är nog svårt att hitta om man så ägnar all sin tid åt att leta efter det! =)

Till sist ska jag bara ta ett par kortare saker som sticker ut ur mängden av alla minnen. =P

"Åh nej, inte en till som tror att han kan skriva..."
Detta var min tanke när jag första gången stiftade bekantskap med en av de som är Arenans i särklass bästa skribenter! Lustigt vad man ibland har lätt att döma på förhand. Ett roande minne i alla fall. =D

Under alla år jag spelat har jag lyckats med två saker en gång vardera: Jag blev mästare med min gladiator vid ett tillfälle och jag blev avstängd från forumet när jag postade en avskedstråd i fel kategori. Men jag tycker nog fortfarande att mitt avsked berörde hela hemsidan, inte bara den del som hör Övrigt-kategorin till! =P

Av alla märkliga typer jag bråkat med under åren finns det en som jag verkligen började hata, innerligt och utan förlåtelse efter flera år. Profilen alkalada alias thunderman alias många-fler-namn är i sanning en person att förakta.
Sedan finns det flera andra jag inte gillar och antagligen aldrig kommer se på med någon slags förståelse, men dessa är mest irritationsmoment man kan vifta bort. De är föraktade och oviktiga.

Det får nog räcka med minnen. Om jag kommer på fler så ska jag ta och lägga till dem, men tills dess tror jag att det blir bra så här. Det har varit sju, snart åtta, roliga år, men allting har sin tid. Jag avslutade min profil inatt och kanske skapar jag en ny någon dag framöver, men jag hoppas att det dröjer länge innan dess!

Högaktningsfullt,

Christian alias Filurix


Kommentarer
Postat av: Klfh

Haha! Du gör mig inte förvånad, om man säger så. Lite småroligt att den gamle forumsmästaren för nya generationer kommer presenteras som "tunneltågförare". En trevlig stämpel att bevara för framtiden. Kanske nått att tatuera in i skrivstil strax under den där draken du kånkar runt på hela tiden? :P



Nåväl, tänker du nu genomleva beslutet den här gången, ja då får du vackert ta och börja använda MSN ordentligt och se till så att vi träffas nån gång emellanåt också. Om inte annat så fyller jag ju år rätt snart, kanske läge att ta en kväll ute med gänget?



Nåväl, vi hörs väl rätt snart. Jag är fortfarande villig att genomgå tortyr i det där gymmet så snart jag blir av med den här konstiga sjukdomen.

2008-11-21 @ 20:46:09
Postat av: Christian

Är du ledig söndag förmiddag så kan jag träna då. ;) Hade jag ändå tänkt att göra när jag nu inte fick ledigt... Utekväll är garanterat hör du! :P Kanske kan nästa lördag fungera? Jag har visserligen lite att fixa under dagen men kvällen är tom så vitt jag vet. Om vi bara snackar med lite folk i god tid så får vi säkert ihop gänget utan större svårighet!



Men du har rätt till viss del, fast "tunneltågförare" tänker jag knappast vara under en längre period. Blir ju längst till och med 2009. :P Sedan ska jag byta jobb eller börja plugga, förmodligen det senare.



Den draken ja... Jag hade hoppats att den skulle få sällskap av en till, men så pratade jag med en kille på jobbet häromdagen och han påpekade det att man kanske inte ska ha synliga tatueringar som polis. Planen var ju ändå att göra en drake på vänster arm och har jag då kortärmad skjorta så kanske den syns. Får väl se. Kanske skulle skaffa fem nya tatueringar och börja som lärare istället. ;)

2008-11-22 @ 01:30:40
URL: http://filurix.blogg.se/
Postat av: Klfh

Söndag förmiddag borde funka finfint. Nästa lördag är jag däremot bortbjuden på kvällen. Kanske fredagen eller kanske t.o.m söndagen kan passa bättre?



Fem tatueringar? Vad skulle du ha på dem då? En hel drakfamilj? Mamma, pappa, unge, och sen den där griniga gamla tandlösa farbrorn som alla kallar "Rome"? Nå, lärare skulle du funka som, på gymnasienivå iaf. Jag tror däremot att du skulle vara lite för auktoritär för de yngre åldrarna.

2008-11-22 @ 11:12:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0