Det är en fråga om ÖL!

Jag borde nog börja skriva här oftare, just för att det är skönt att låta fingrarna arbeta lite kors och tvärs. Om jag lutar mig tillbaka nu så ser jag hur fingrarna flyger fram över tangentbordet och inte riktigt hinner med i det jag skriver. Men vad gör det när man kan sudda. :)

Ikväll är det en ganska lugn kväll; jag sitter uppe och myser lite på egen hand med ett par öl som sällskap. Har just nu en Mohawk Extra IPA i glaset och jag måste säga att det är en av de bättre IPA-ölen jag druckit från ett svenskt bryggeri. En IPA ska ha det där lilla extra humletillskottet, den där riktiga beskan... Jag har provat många IPA, men tar man t ex Nils Oscar Inda Ale (som jag gissar ska vara ett slags India Pale Ale = IPA) så står den sig verkligen slätt. Fruktig humle, jo visst, men beskan?! Nej, inte helt lyckat även om ölen var god i sig.
För någon vecka sedan hade jag ett litet födelsedagsfika här hemma hos mig. Mycket trevligt var det och jag tror att mor och far samt mormor och morfar uppskattade det. Till chokladkakan serverades det givetvis öl; många tror säkert att jag helt enkelt är besatt (och så är väl fallet) men en lite kraftigare stout/imperial stout fungerar så oerhört väl till en chokladkaka! Ta en Midtfyns Bryghus och lite kladdkaka... Det kommer att funka, jag lovar.
Öl som avec är helt klart här för att stanna, åtminstone i mitt liv!

Detta för oss lagom sökt in på nästa punkt i mitt liv; öl. Ja, öl som yrke då. Den 13e september börjar Bryggeritekniken i Ludvika och jag måste säga att jag verkligen ser fram emot det. Allting faller liksom på plats där. Varför inte jobba med något man tycker om? Det är många som gör det, men samtidigt är det många som slutar hoppas och inte riktigt tar steget fullt ut. Hur ser det ut egentligen? Varför nöja sig? :)
Jag har studerat kursplanen några gånger och försökt få en bild av hur de närmaste 18 månaderna av mitt liv kommer se ut. Yrkeshögskolepoängen ser lite annorlunda ut än de vanliga högskolepoängen; ett halvår är 100 poäng om jag förstått det rätt, så jag har 300 poäng framför mig, varav 70 är praktik, eller Lärande i arbete som de kallar det. Det ser jag väldigt mycket fram emot!
Som ett led i kunskaperna att gå det här programmet tänker jag också att jag ska börja brygga hemma så smått. Det är inte särskilt svårt... Kanske har jag nämnt det förr här på bloggen...
Anyhow, hur bra vore det inte att prova ett par gånger hemma också och se vad det kan bli av det? :)

Drömmen vore väl ett eget litet bryggeri någonstans och möjligheten att brygga det öl jag vill ha själv. När jag var på jobbet idag kom jag på den klyschiga raden "Ett öl för varje tillfälle" i samband med att jag och en kollega stod och diskuterade pilgrimsmusslor med ett visst vin, Gnarly Head Viognier. Jag är övertygad om att den lite jordiga, rökiga smaken av grillade pilgrimsmusslor skulle gå utmärkt med en flaska Gnarly Head!
Ett öl för varje tillfälle... ja, det går absolut att ordna. Aperitif; en dubbel-IPA jäst på päroncognacfat. :) Till den grillade fläskfilén; en härligt humlad lager eller varför inte en fruktig ale. Till efterrätten; gräddtårta med stout lagrad på whiskeyfat eller en eldig Schorschbock!

Där har ni min lista. Now, do it!

Kommentarer
Postat av: Klfh

Gud, du börjar låta som om du antingen hittar på eller bara bara supit bort skallen totalt en gång för alla... :P



Hade det inte varit för att meningsbyggnaden är godkänd hade jag nog bett dig söka hjälp...

2010-07-27 @ 09:25:03
Postat av: Christian

Vad menar du nu? :P Jag skulle aldrig hitta på om sådant!

2010-07-27 @ 11:54:54
Postat av: Klfh

Du bara hittar på en massa om mörka ales och fruktiga dittan och dattan!

2010-07-27 @ 12:05:17
Postat av: Miimz

Bryggeriteknik i Ludvika? Då kommer du får gå på min gamla skola, om det nu inte är på distans? :)

2010-07-27 @ 18:08:23
URL: http://miimz.bloggplatsen.se
Postat av: Christian

Skulle aldrig falla mig in att hitta på. :P Det är ren och skär känsla!



Miimz; jo, det är just distans, på Västerbergslagens Utbildningscentrum. VBU. :)

2010-07-27 @ 20:39:18
Postat av: Miimz

Okej. Hoppas du gillar utbildningen! :)

2010-07-27 @ 22:19:32
URL: http://miimz.bloggplatsen.se
Postat av: Christoffer

vad kul att man hittade någon som nämner denna utbildning,jag ska också börja bryggeriteknik nu i höst.

Vi ses i Ludvika :)

2010-08-11 @ 19:57:53
Postat av: Christian

Där ser man! Då är vi två i alla fall, även om jag misstänker att vi blir fler till kursstarten!

2010-08-13 @ 02:18:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0